lørdag den 10. august 2013

Fantastisk solbær sorbet-fløde is

Denne is må være den bedste is jeg nogensinde selv har fået bikset sammen. Når man fx tilføjer en del yoghurt til sine is-opskrifter, som jeg ofte gør, så bliver isen en smule krystalliseret, hvis man ikke bruger en ismaskine. Men denne is er derimod perfekt, hvis man ikke har en ismaskine, for isen krystalliserer overhovedet ikke ved frysning i fryseren, hvis man bare husker at røre i den en gang eller to - jeg glemte min ene portion og fik derved kun rørt i den en gang, og denne portion blev stadig ikke krystalliseret! Så denne is kan vist slet ikke krystallisere ;-) En anden vigtig ting er farven: se lige hvor smuk en farve isen har! Bærsmagen er kraftig og isen er syrlig, som ved en sorbet is, og desuden er isen lækker cremet og fyldig, som ved en flødeis. Denne is så fyldt med smag, at en eller to små kugler af denne is er rigeligt hvadenten det er som dessert eller som en lille snack i varmen.


Vores farmor og farfar har i år haft en stor solbærhøst fra deres solbærbuske i haven, og derfor fik vi selvfølgelig nogle poser solbær med hjem, sidst vi var på besøg. Bettina lavede denne crumble inden hun tog til Australien, og jeg har så brugt nogle af bærene på denne is. En af mine yndlings købeis er et lille bæger fra Hansen Is, som er fyldt med halv hindbærsorbet og halv vanilleis. Når man spiser denne syrlige, luftige sorbet med den lækre cremede vanilleis, så smager det himmelsk! Med denne solbær sorbet-flødeis får man faktisk stort set samme smagsoplevelse!


Solbær is (i hvert fald 6 portioner, inspiration: himmelske kager)
Ingredienser:
300g solbær
100g sukker
50g hjemmelavet vanillesukker (kan udskiftes med 50g sukker og kornene fra 1 vanillestang)

4 past.æggeblommer
4 spsk sukker

1½ dl mælk
2½ dl fløde

Fremgangsmåde:
- kog solbær, sukker og vanillesukker så det bobble-koger i minimum 5 minutter
- pres gennem en si, så væske og en del af solbærkødet kommer igennem sien (jeg fik rigtig meget frugtkød med og derved blev min is virkelig smagfuld og syrlig hvilket jeg bedst kan lide!)
- lad nu køle af
- tilføj mælken og rør godt

- pisk æggeblomme og sukker i så lang tid at det bliver helt hvidt og luftigt (5-10min)

- i en anden skål piskes fløden stiv

- nu vendes solbærkompotten i æggesnapsen
- herefter vendes solbær-æggesnaps blandingen forsigtigt i fløden (ikke rør for meget i det, men alt skal være helt blandet)

- hæld nu i en velegnet beholder og kom i fryseren
- rør godt i isen en gang eller to i løbet af den første time, den er i fryseren
- nyd isen som den er!

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar