fredag den 12. juli 2013

Sunde, sukkerfri havregrynskugler

Alle elsker havregrynskugler! Men hvis man vil lave en sundere udgave, skal der ofte dadler i, og det elsker jeg altså ikke. Jeg bryder mig ikke om det dadler gør ved mine havregrynskugler, da dadler gør, at de bliver alt for frugt-søde og klistrede! Så jeg har prøvet at lave min egen opskrift på sunde havregrynskugler, som ikke indeholder dadler. Disse er ikke så søde, og konsistensen er faktisk ligesom den usunde (og lækre!) udgave med rigeligt smør og sukker! De kunne måske godt trække en smule mere sødme, men jeg turde ikke bruge mere stevia, da det så vil få en bismag. Man kan evt. mose en godt moden banan deri, hvis man vil have den sødere. Da jeg elsker den lidt bitre chokolade-smag, valgte jeg ikke at gøre dette. Disse er rigtig gode som en sund snack fx efter træning, eller hvis man får lyst til noget sødt.


Tip: man kan købe flydende stevia i større supermarkeder, og det er virkelig godt til smoothie, koldskål m.m., da man slet ikke kan smage, at der ikke er tilsat sukker.

Ingredienser:
1 dåse kokosmælk, ikke light! (men kun 150 g kokos"fløde" skal bruges) 
75 g kokosmel
50 g havregryn
25 g kakaopulver
20 dråber flydende stevia
Saft fra ½ appelsin (eller lidt juice)
Pynt: 50 g finthakkede mandler (eller andre nødder eller kokosmel til at rulle kuglerne i)


Fremgangsmåde:
- 12 timer inden sættes dåsen med kokosmælk i køleskab
- når den har stået i køleskabet i min 12 timer åbnes dåsen, og det ca 150g af det tykke kokos-"fløde" bruges (hæld kokos vandet i en isterningpose og brug til smoothie)
- bland det sammen med resten af ingredienserne 
- smag til med stevia, lidt bananmos/dadler eller appelsinsaft
- blend mandlerne fint med en stavblender
- rul nu små kugler af dejen og rul dem tilsidst i de hakkede mandlerne
- opbevar i lufttæt boks i køleskab


Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar