torsdag den 16. maj 2013

Musli barer

Denne opskrift på musli barer er fantastisk - så er det sagt :) Og så er de SÅ fine med de grønne græskarkerner, røde tørrede tranebær, sorte sesamfrø og de fine grofthakkede mandler. Disse musli barer smager helt vildt godt, og er en lækker (og okay sund) snack til madpakken. De er ikke for søde (som jeg ellers synes, sådan nogen man selv laver godt kan blive), og så hænger de godt sammen (jeg har tidligere prøvet at ende op med en lidt klistret omgang musli - not fun).


Tip: der er så meget gods i dem, at jeg nogle ekstra travle morgener har spist en stor bar som morgenmad, og jeg følte mig herefter næsten mæt i længere tid end jeg plejer efter et morgenmåltid.

Tip: dyp evt. barerne i lidt smeltet chokolade (undlad dette hvis de også skal bruges som morgenmad)


Musli barer (inspiration: Smagsløjer)
Ingredienser:
1 dåse kondenseret mælk
250g finvalsede havregryn
100g kokosmel
75g tranebær (eller andre slags tørrede bær)
50g solsikkekerner
50g græskarkerner
25g sesamfrø (jeg brugte sorte, men hvide kan sagtens bruges)
125g groft hakkede mandler



Fremgangsmåde:
- tænd ovnen på 130 grader almindelig ovn
- varm den kondenserede mælk i en gryde ved svag varme til den bliver mere tynd i det
- bland alle kernerne i en stor skål og rør godt i dem
- hæld den varme kondenserede mælk heri og rør godt indtil dejen samler sig (brug evt. en sjat vand hvis blindingen ikke hænger godt nok sammen)
- hæld massen i en lille bradepande (23x33) med bagepapir, og smør blandingen glat på oversiden med bagsiden af en ske
- bag i ovnen i 50minutter
- lad køle i min. 15 minutter, og skær herefter ud i passende barer
- opbevar i en lufttæt kagedåse






Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar